منشور اخلاقی بیمار و همراهان بیمار
 
 

 

۱-دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است .این خدمات باید محترمانه، صادقانه، عادلانه، سریع و فارغ از تبعیض باشد. شرائط خاص بیمار (ناشنوا، کودک، زبان بیگانه و ... )در نظرگرفته شود. مبتنی بر دانش روز، منافع بیمار و امکانات و شرائط مناسب و بدور از درد و رنج باشد. در شرائط اورژانس فارغ از الزام به تامین هزینه و یا همراه با فراهم سازی زمینه انتقال به مراکز مناسب دیگر باشد.

۲- اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد

اطلاعات شامل : هزینه های احتمالی، بیمه ها، نام و مسئولیت اعضای کادر درمان، مفاد منشور حقوق، نقاط ضعف و قوت و عوارض احتمالی روش درمان، نحوه دسترسی به پزشک معالج آموزش های لازم، تصاویر اطلاعات ثبت شده در پرونده.

۳- حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار باید محترم شمرده شود. بیمار در موارد ذیل حق انتخاب دارد : انتخاب پزشک معالج، مرکز خدمات دهنده و نظرخواهی از پزشک دوم، شرکت در پژوهش، قبول یا رد درمان پیشنهادی پس از آگاهی و در صورت عدم وجود خطر، زمان کافی جهت تصمیم گیری و انتخاب .

۴-اصل رازداری و احترام به حریم خصوصی بیمار رعایت شود. باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و امکانات لازم بدین منظور فراهم شود. فقط بیمار ، گروه درمانی و افراد قانونی مجاز حق دسترسی به اطلاعات بیمار را دارند. همراهی فرد معتمد در مراحل تشخیصی حق بیمار است مگر اینکه خلاف ضرورت پزشکی باشد.

۵- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است. بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود، بدون اختلال در کیفیت خدمات دریافتی به مقامات ذیصلاح شکایت کند و از نتایج شکایت خود آگاه و در صورت صحت ادعا، خسارت وارده جبران شود.