۱-برنامه ریزی در زمینه های ارتقائ کیفی و بهبود مستمر فعالیت های ارائه خدمات مددجویان
۲-تعیین اهداف (کوتاه مدت،میان مدت،درازمدت)مبتنی بر نیازها جهت تامین و حفظ و ارتقائ سطح سلامت و رفاه اجتماعی مددجو با توجه به خط مشی های متبوع و پیشنهاد به مقامات ذیربط.
۳-برنامه ریزی جهت تشکیل و شرکت در کمیته های خاص با شرح وظایف مدون(آموزشی، پژوهشی، کنترل و نظارت عفونت و ...)
۴تعیین خط مشی و اتخاذ روش های مناسب و تعیین جدول زمان بندی برای رسیدن به اهداف مورد نظر
۵-تدوین و اجرای برنامه های آموزش به بیمار و خانواده در سطوح مختلف پیشگیری
۶-ایجاد هماهنگی و مشارکت فعال در برنامه ریزی های بهداشتی ، درمانی و توانبخشی مرکز
۷-مشارکت در تنظیم بودجه جهت فعالیت های مرکز
۸-مشارکت در طرح های پژوهشی
۹-انجام برنامه ریزی و همکاری با سایر واحدهای زیربط در جهت ارتقا دانش و مهارت حرفه ای کارکنان پرستاری
۱۰-تعیین برآورد سطوح مختلف نیروی انسانی مورد نیاز بخش های پرستاری براساس استاندارد های علمی
۱۱-تعیین حدود و انتظارات و عوامل عملکردی در رده های مختلف شغلی با توجه به امکانات و شرح وظایف مصوب
۱۲-بکارگیری نیروی انسانی براساس توانایی افراد در شیفت های مختلف کاری
۱۳-پیشنهاد و مصاحبه با داوطلبان و انتخاب افراد صلاحیت دار و معرفی آنها به کارگزینی جهت بکارگیری
۱۴-پیشنهاد انتصاب و انتقال کارکنان تحت نظارت به ریاست جهت واحدهای زیربط
۱۵-تصمیم گیری در مورد مرخصی ها، ماموریت ها و ... کارکنان پرستاری
۱۶-رهبری و هدایت واحدهای زیربط درجهت تحقق اهداف سازمانی
۱۷-ارائه الگو مناسب پرستاری با برقراری ارتباط موثر، عملکرد مطلوب، حسن رفتار شغلی...
۱۸-اتخاذ تدابیر لازم و ارائه راهکارهای اساسی در جهت ایجاد تقویت انگیزش در کارکنان(تشویق و تنبیه) گروه پرستاری
۱۹-اداراه جلسات داخل و خارج مرتبط با وظایف واحدها
۲۰-تشکیل و اداره جلسات اختصاصی و ویژه در جهت حل مشکلات واحدهای ذیربط با بهره مندی از فناوری های علمی حل مسئله
۲۱-تامین نیازهای آموزشی کارکنان شامل آشناسازی پرسنل جدیدالورود با مقررات
۲۲-شرکت فعال در نهادهای سیاستگزاری و دیگر کمیته های درون سازمانی
۲۳-ارائه راهکارهای بهینه به مسئول و ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده بهینه از منابع موجود به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر
۲۴-تعیین خط مشی و اتخاذ روش های مناسب و تعیین جدول زمان بندی برای رسیدن به اهداف مورد نظر